Topic-icon Cykelhållare

• freper
  • freper Profilbild Författare till inlägg
Mer
7 år 1 dag sedan #39540 av freper
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag vill montera mina cykelhållare på bakväggen på vår 650KFU.
Bilden är en idé som jag skulle vilja ha era synpunkter på.
Vi kommer att ha med oss 5-6 cyklar och vill inte gärna åka runt med dem på stan på takräcket.
Monterade bak på vagnen fastlåsta och larmade finns de där och är ur vägen.
Har någon sett detta eller finns det problem vi inte "vill se" med denna lösning.
Ett par riktigt långa aluminiumrör som fungerar som takräcken och så skjuter man
in de cykelhållare som man behöver för just den resan i dem.

[img]media/kunena/attachments/4368-hobby cykelhållare.png

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 1 dag sedan #39541 av Knott
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
100-120 kg längst bak på vagnen. Hoppas du har mycket plats kvar för last framför axlarna annars blir det nog vingligt.

Mer
7 år 1 dag sedan #39542 av MGS
Lägger in mitt inlägg från FB även här. Där framgår det att du har bättre axlar än standard.

Antar att du höjt totalvikten från 1900kg till 2000kg med de bättre axlarna? Tjänstevikt borde vara i häraden 1750kg och då bör du ha ca 250kg lastvikt. 500kg låter väldigt optimistiskt ... Om nu cyklarna väger 30-40 så gissar jag att stället kommer att väga nåt liknande? Då har du 75kg eller mer längst bak på vagnen! Du måste då ha lika mycket på samma avstånd framför axlarna och har placerat 150-200 av dina 250kg i vagnens ytterändar! Låter inte helt lyckat i mina öron :(

Kollade upp de där cykelhållarna: 2,5kg styck, så de tillför 15kg för 6 cyklar. Sedan tillkommer dina två långa alu-rör så är du nog uppe i 25-30kg, så detta väger kanske inte riktigt så mycket som cyklarna. Men 8 * 6 = 48 kg cyklar. Om hållarna väger 27kg så blir det ändå de 75kg jag gissade på för alla 6 cyklar ...

This image is hidden for guests.
Please log in or register to see it.

Hobby 780 WFU -10, tidigare dragen av VW T5 Multivan -11 men numera BMW X3 -13

Mer
6 år 11 månader sedan #39555 av Daniel O
Menar du verkligen att du ska ha alla cyklar längst bak på vagnen eller tänkte du lasta några framtill ? Om inte så låter det klart vanskligt. Men som MGS säger, all vikt i ändarna...
Ska man ha med sig både cyklar och en del packning så är det nog cykel på takräcke som är det bästa alternativet, tyvärr.

• freper
  • freper Profilbild Författare till inlägg
Mer
6 år 11 månader sedan #39562 av freper
Totalvikten är 2200kg så det ska nog gå bra med det. Att vikten hamnar bak när man kör kan man ju kompensera för med var man lägger förtältet när man kör. Även gasol och grill mm ligger ju fram i kofferten.
Att ha cyklarna med, men ur vägen, och bilen utan vindbrusande cyklar vore kanon. Jag vill inte vara tvungen att plocka av cyklarna för att komma in i kofferten.

Sidan laddades på: 0.174 sekunder