Topic-icon Installera solceller i ny modern Hobby?

• Putteman
  • Putteman Profilbild Författare till inlägg
Mer
3 år 6 månader sedan #43773 av Putteman
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej

Vi har beställt en Hobby De Luxe Edition 2017, och jag har för avsikt att montera lite solceller på den. Har någon erfarenhet från det på en modern Hobby?

Det jag tänker på är att det verkar som om det finns någon intelligent laddenhet i vagnen, som ska ha ingång för solceller redan, och därmed ska man inte behöva någon separat regulator? Om det stämmer så gissar jag att man då även kan få upp laddningsstatus osv i TFT displayen? Vagnen kommer importeras men är utrustad med autark paketet och TFT.

Vad finns det isf för tekniska begränsningar på denna laddenhet vad gäller effekt osv på solcellerna?

Jag inbillar mig även att samma intelligenta enhet ska fungera som sk "laddbooster", eller "DC-DC laddare"? Detta vore kanon då spänningsfallet från bilen ofta är stort, och spänningen därmed inte räcker till att ladda batteriet i praktiken. Någon som vet om det är så?

Jag har mailat Hobby med dessa frågor, men inte fått något svar ännu, men det kanske kommer dock. Jag kan isf såklart redovisa deras svar här ifall någon mer är intresserad.

Rent praktiskt när man ska borra genom taket, för kabeln, hur vet man att det inte går en belysningskabel infälld just där man tänkt att borra? Är det bara chansa och köra eller?

Vi köper en 545 KMF, och där sitter ju stora garderoben längst bak i vagnen. Var sitter batterier osv. Någon som vet? Jag gissar under soffan i mitten?

goo.gl/images/JPWo2i

Det hade ju varit trevligt för viktfördelningen att sätta solcellerna någonstans mitt på vagnen. Hur hade ni gjort med kabeldragningen? Man vill ju undvika kabelkanaler och skit synligt inne i vagnen såklart, men det kanske inte går?

Mycket funderingar blir det.

Tack på förhand!

/Putteman

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
3 år 6 månader sedan #43775 av Kenneth Mårtensson
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Beträffande kabeldragningen: Gör kabeldragningen på taket där det inte syns, och limma fast kabeln. Gör hålet i taket ovanför garderoben eller där du kan dölja den. Dra inte för klen kabel,, minst 2,5 mm2

• Putteman
  • Putteman Profilbild Författare till inlägg
Mer
3 år 6 månader sedan #43778 av Putteman
Tack för det.

Ja det är ju faktiskt en god idé att utföra kabeldragning uppe på taket istället för inne i vagnen. Det känns som om man skulle då kanske använda sig utav någon kabelkanal eller liknande i metall att limma på taket? Skulle väl se oseriöst ut att bara limma kabeln direkt mot taket på en ny vagn? Hur gör dom på en verkstad om man skulle lämnat för det?

Och framförallt, hur gör man för att inte borra rakt i en kabel i taket vid genomföringen?

MVH

/Putteman

Mer
2 år 2 veckor sedan #44026 av Joakim Westesson
Tråden är ett år gammal, men är nyfiken på hur ni löst inkopplingen ? Alltså inte fysiskt utan elektriskt?
Hur löste ni det? och till övriga, hur gör man bäst?

Har själv en 560 ifrån -12 som ska få lite solpaneler på sig.

JW

Mer
2 veckor 3 dagar sedan #44226 av Pär Östberg

Joakim Westesson skrev: Tråden är ett år gammal, men är nyfiken på hur ni löst inkopplingen ? Alltså inte fysiskt utan elektriskt?
Hur löste ni det? och till övriga, hur gör man bäst?

Har själv en 560 ifrån -12 som ska få lite solpaneler på sig.

Hur menar du med elektriskt?
Du behöver normalt nedanstående komponenter (säljs ofta som färdiga solcellspaket ).
- Solpanel
- Solcellsregulator
- Solcellskabel
- Kabelgenomföring (för att få igenom kabeln från tak till bodel)
- Hörn/spoilers (för att fästa panelen i, normalt i plast)
- Batteri (som man troligtvis redan har..)

Man kan fundera på om man vill få ut information från solpanelen (hur mycket den ger) och kan då lägga lite extra pengar på en solcellsregulator med blåtand
Var det svar på frågan? B)

Sidan laddades på: 0.148 sekunder