Topic-icon Ingen ström i vagnen. (Tråd från Facebook)

• M.Hjelm
  • M.Hjelm Profilbild Författare till inlägg
Mer
5 år 2 månader sedan #42718 av M.Hjelm
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
På MGS önskan kommer här en diskussion från Svenska Hobbyklubbens facebookgrupp.

Hej. Nu tror jag att det hänt. Har en 720 -08 Fråga?. Är det någon som vet vad som hänt och vad man kan göra när man har strömmen inkopplad i ca 3 månader och kommer ut och det är helt dött i vagnen. Har kollat säkringarna inget fel. Snälla kom med idéer.Kan vi kräva något husvagnsfirman köpte vagnen i april förra året.Mvh Jimmy o Sandra.

Måste det finnas ström i batteriet för att något ska funka i vagnen?

Har du 220 inkopplat så behövs inte batteriet = kan vara tomt utan att det märks. Kolla så du har ström i sladden in i vagnen?

Japp det måste det. Men det finns en liten knapp på laddaren som måste tryckas in för att laddaren ska ladda om batteriet är under 10 ampere. Logiken är inte helt lätt att förstå...

Du får börja mäta från inkommande och även testa med ett friskt batteri.

Tack för alla kommentarer.Har satt in en annan laddare. Får se om det funkar i morgon. Ska kolla knappen också ConnyBlomér. Det har ju funkat i nästan ett år vi står på säsong så det måste funka. Om laddaren är trasig måste man ju kunna montera in en ctek laddare eller?.

Det finnas ström till laddaren.

Är det sant att inte orginal laddare klarar att toppa batteriet

Hur mäter du när du säger att det finns ström till laddaren?

Ctek rätt på går bra.

230V omvandlas till 12V som matar vagnens 12V, och även laddaren matas med denna 12V. Om 230V försvinner så växlar systemet över så att 12V tas från batteriet istället.
När 230V finns så behövs batteriet inte överhuvudtaget, laddare o batteri är tillägg o finns inte i vagnarna i Tyskland - det är bara här i Sverige som det anses att vagnen MÅSTE ha batteri ...
Sannolikt är ditt problem att 230V-> 12V omvandlaren har gett upp. En vit burk i garderoben som det står Dometic på. Å eftersom laddaren då inte får nån matning längre så laddas inte batteriet heller ...

Ok.läges rapport.har laddat ca 1 timme testade att koppla in säkringen igen och då funkade allt.Fråga? Kan det vara så att när man slår av syrömbrytaren i garederoben slutar laddaten att funka och då har batteriet dragit ur så strömstyrkan blev förlåg.Är inte det jäkligt dumt att när man sedan slår på igen och strömstyrkan är förlåg i batteriet så funkar ingenting

Skönt om allt löser sig ...
Fast om brytaren var frånslagen så borde batteriet inte laddats ur mer än sin självurladdning. Så varför var det tomt?
Och vagnen borde funka när den har 230V även om batteriet är tomt (vet att Conny Blomér skrev det motsatta, men är inte med på det - Conny har du erfarenhet av detta?)
Vilken säkring pratar vi om här?

En annan sak som är oklart för mig är om batteriet laddas när brytaren i garderoben är frånslagen. Om det bryter bort batteriet helt och hållet så borde även laddning brytas bort. Men det kan vara så att det är matningen till reläboxen som bryts bort men laddaren fortfarande är inkopplad - nån som vet med säkerhet?

Knappen den röda är till för att MAXA laddaren o försöka putta igång den när det är så urdraget så den inte tar emot laddning på vanligt sätt.
Dock hävdar o kommer ja göra det att denna laddare är på tok för klen för Hobby med all kringutrustning.

Självklart laddas batteriet fast knappen är Off

den laddaren är bara till för att ladda batteriet, INTE för att mata allt annat i vagnen så det enda som påverkas är tiden det tar för att ladda upp batteriet! Förutsatt att man INTE kopplar egna förbrukare till batteriet vilket helt skjuter Hobbys konstruktion i sank ...

Det som jag tycker låter konstigt är att laddaren väckt batteriet. Min originalladdare laddar inte ett helt slut batteri. Jag vet inte men jag tror att laddaren får konstant ström från trafo när kontakten sitter i. Utan det är strömmen från batteriet som bryts via knappen i garderoben.

det är nog så att det är skillnad på kretsen som kopplar batteriet till reläboxen (och brytaren sitter här ...) och kretsen som laddar batteriet, som kommer från 12V från Dometic via laddaren ...

Japp.
Vår 650 kmfe 2011 drar ström hela tiden, ca 0.4a när vi stängt av på Hobbypanelen innanför dörren.
Vår orginalladdare i garderoben laddar inte när batteriet är under 10 ampere.
Vi har dock installerat vinterkoppling som går runt den inte alltför smarta lösningen.
I min värld vill jag ladda batteriet när det är tomt...
Om batteriet är tomt och laddning inte kan starta, så startar inte heller min panna, vilket blir otrevligt när vi vintercampar.

Enl elboken SKA en laddare vara minst 10% av batteriets AH

detta men Dometic i garderoben är ju en djungel på Hobby då de bytt olika mod flertalet gånger så tydligen är kvaliten sådär...
Lägg på några hundra o få en rejäl en enl mig:)
04-06 funkar ju klockrent varför byta??

Ja, batteri är en efterkonstruktion som inte blir helt rätt i alla lägen, där Alde panna o fjällkoppling är det tydligaste. Men det finns nog även en konflikt där Svensson tror att det måste funka på ett visst sätt men Hobby har tänkt annorlunda så man motverkar varandra.

Själv skulle ja göra som kabe / Adria tänk vad pengar o reklamation de skulle spara:):):)

Ja, det kan man ju undra. Men oavsett så är prestanda o kvalitet olika saker - o att kvaliteten på grejerna kunde varit bättre håller jag tyvärr helt med om.

Ström in laddare/ batteri o ström ut lättast enklast o bäst enl mig

Det som är väldigt elegant med Hobbys lösning är
1. Funkar även som Booster, dvs laddar perfekt även med 12V från bilen.
2. När laddström bara går till laddning o inte till att även mata förbrukare, då kan systemet ha bra koll på batteriets status och kan ladda korrekt.
3. Att ladda batterierna tar alltid samma tid, oavsett hur många andra förbrukare var igång.
Därför är det väldigt trist att de har vissa kvalitets problem samt att de tycks missat några saker i implementationen.

VW Tiguan Allspace -18
720 KWFU Prestige -18

Tidigare vagnar:
620 CKF Prestige -16
720 UKFe Prestige -08
650 KFU Prestige -01

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
4 år 11 månader sedan #43056 av HobbyMats
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har
Har något liknande problem med min 650 KFU-10.
Fungerade fint när jag tog ut den men under senaste helgen la något av.
Kopplar jag bort batteriet fungerar inget men laddar man upp batteriet med separat laddare så driver batteriet 12V.
Så som jag fattat det så skall det fungera som 230V -> 12V och sedan en laddare för batteriet 12V -> 14V
Där för funderar jag om det är antingen 230V till 12V som lagt av ELLER något i kretskortet som skall känna om det finns 230V och växla mellan batteri eller extern kraft.
Bytte för övrigt batteriladdare förra året så det skulle väl 17 till om det är den igen?
Dyr som skam var den också (Orginal och byttes i Tenhult)

Så vad tror ni omvandlaren eller Kretskort? Kostnad???

Mer
4 år 11 månader sedan #43058 av fritid
Hej
I förra helgen så fick jag samma problem, Dometic likriktaren slutade fungera.
Din vagn verkar ha liknande system som min och då är det likriktaren som slutat fungera.
Eftersom en ny likriktare, Dometic 214 02 600W, kostar 6000:- så beslutade jag mig för att reparera den
själv. Har pysslat med elektronik i många år, dock väldigt lite switchade aggregat...
Nu undrar jag om det finns någon på forumet som har pysslat med dessa och kan hjälpa mig med att identifiera några resistorvärden. R1 har gett upp och färgkoden är så svårläst Vit(Gul) Violett Svart Röd(Orange) Brun eller tvärtom. Troligast ska det vara 470k. Resistorn närmast har "bytt färg mäter 14k men färgkoden säger 1,1k!?
Nu står hoppet till er!
Bifogar en bild över mitt system, är inte 100% på att det stämmer runt boosterladdaren.

Med vänlig hälsning David
540 KMFe -08

Mer
4 år 11 månader sedan #43071 av Johan Dahlin
Det låter som mina elproblem stämmer överens med era.
Men jag har ingen vit burk i garderoben där finns bara dvärgbrytare och en huvudbrytare.
Däremot har jag två metallådor vid batteriet.
När nätkabeln kopplades bort slocknade ljuset mätte då batteriet 2v ( lite lågt) vagnen hade varit kopplad till nätet i 3 dygn. Kopplade bort batteriet för att låta Ctec laddaren jobba ifred. Då fungerade ingen 12v (konstigt)
Vagnen är en 650 UL/UF från 2004 är det någon som har ett vettigt schema till den och inte ett sådant som finns i manualen utan ett riktigt.
Tacksam för snart svar.
Ny bliven Hobby ägare.

Mer
2 veckor 5 dagar sedan #44225 av Dawwe1974
Fick du ordning på omvandlaren?

- Husvagnen ska rulla!!!

Sidan laddades på: 0.256 sekunder