Topic-icon Koppla Batteri hobby 640 2008 (import) AKUT :(

• Daniel Åslev
  • Daniel Åslev Profilbild Författare till inlägg
Mer
4 år 7 månader sedan #42993 av Daniel Åslev
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej! köpte igår en husvagn från Holland men upptäckte att det ej finns batteri i den ;(
Nu ska jag försöka mig på att koppla in ett men vet ej vart i centralen jag ska koppla på mig.
Nån som vet? ska åka imorgon så snabb service haha Elschema kanske? antar att det ser lika ut på en hobby 650

Attached files

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
4 år 7 månader sedan #42995 av MGS
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Allra enklast är nog att koppla på där kablarna kommer in från draget. Där finns 12V fast spänning in från bilen ...
misstänker att reläskåpet funkar snarlikt min -10 och har i så fall en begränsning att bara 2-3 lampor kan vara tända samtidigt (för att spara bilens batteri ...).
inuti reläskåpet, på kortet, finns det en "bygel" man kan ta bort för att deaktivera den begränsningen. Bygeln är en liten svart plastbit med mässingsbleck som kopplar ihop två stift på kortet. Stiften är 5.08 mm isär så det är bara små grejor. Den dom flyttat byglar på en gammal hårddisk känner igen bygeltypen ...
Sådan här:

This image is hidden for guests.
Please log in or register to see it.

Hobby 780 WFU -10, tidigare dragen av VW T5 Multivan -11 men numera BMW X3 -13

Mer
4 år 5 månader sedan #43154 av Roberth Andersson
Hej,

Har du lyckats installera batteri och laddare, isf hur har du gått till väga? Har du monterat bort bygeln för att ha möjlighet att köra alla lampor på batteri?

Jag har köpt en 560 ukf -08 som också är importerad och är lite intresserad av att montera batteri + laddare.

Mvh
Roberth

Mer
3 år 3 månader sedan #43732 av Ronny
Hur gick det med batteri?
sitter i samma sits själv i dag 560 2008
vill ha batteri och solpanel till vagnen men hittar ingen som kan förklara vart kablarna från batteriet ska in.
många har sagt att man ska gå in i lådan under sängen.
skulle helst vilja koppla på mig i garderoben till centralen.
där det står batt+ men vet inte om jag vågar göra det. vad händer med batteriet när jag står på 220v.

tacksam för svar :-)

Mer
3 år 1 månad sedan #43772 av Gildir
Har precis kopplat in batteri på min 560 2008'a, gälde bara att jobba lite bakvänt.
Svart är rött, vitt är svart för en elektriker :silly:
M.a.o stiftet längst till vänster i min "trafobox" som har en svart kabel original, är 12V+ från mitt batteri.
Stiftet bredvid till höger har original en vit kabel, som är jord/minus...

Funkade finfint, fick tillochmed liv i solcellen (Bilder kommer i annan tråd hur jag gjorde steg för steg...)

MEN, jag har fortfarande kvar begränsningen med 2-3 lampor, och hittar inte VILKEN bygel som skall tas bort :huh:
Ni som lyckats, har ni någon bild eller nummer på bygeln, borde stå typ JP1 eller motsvarande precis bredvid, eller bättre beskrivning än "bygeln", någon som vet?

Mer
3 år 1 månad sedan #43777 av tossex
Provade med min 610 UL från 2008 att plocka bort bygeln som satt på Jump1, men det gjorde ingen skillnad för mig. Går fortfaranade bara att tända 2-3 lampor i vagnen.
Har ju solpanel och tycker att det ibland behövs att tändas fler lampor så får solen ladda batteriet nästa dag.

Tor & Annelie
Volvo XC60 D4 AWD R-Design aut - 2017
Hobby 620 CL Prestige - 2018
Hobby Connect
Mover & Solpanel
Wifi Dovado

Sidan laddades på: 0.159 sekunder