Topic-icon Alde värme

• Ulf Gyllander
  • Ulf Gyllander Profilbild Författare till inlägg
Mer
4 år 3 månader sedan #43072 av Ulf Gyllander
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej

Har bytt vagn och nu blivit med Alde. Har en fråga som stör mig nu då jag inte hittar svar. Upplever det som att när pannan reglerar på den inställda värmenivån slår den av och på väldigt ofta. Det klickar i reläet ett par gånger i minuten hela tiden. Om jag vill öka värmen i vagnen så klickar det till sedan är det tyst tills den önskade värmen är uppnått då börjar klickandet igen. Hör även att cirkpumpen startat och stannar. Hur kan detta klickande justeras bort. Kör just nu på 230. Har provat med olika kW och med olika temperaturer men samma oavsett.

Ulf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
4 år 3 månader sedan #43073 av MGS
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Ulf,

Har hört samma från andra, t.ex Ciderboy. Hoppas du får en uppdatering här strax ...

This image is hidden for guests.
Please log in or register to see it.

Hobby 780 WFU -10, tidigare dragen av VW T5 Multivan -11 men numera BMW X3 -13

• Ulf Gyllander
Mer
4 år 3 månader sedan #43075 av Ulf Gyllander
Hej

Det som Alde svarade är att en 230 kabel ligger för nära tempgivarkabeln så den felsökningen börjar nästa vecka.

/Ulf

Mer
4 år 3 månader sedan #43078 av M.Hjelm
vilken alde panna är det? Har hört från vissa att dom beter sig lite konstigt. Min 3010 hörs inte alls. Klickar någon gång ibland. Inget man lägger märket till.

//Michael

VW Passat 4Motion DSG -17
720 KWFU Prestige -18

Tidigare vagnar:
620 CKF Prestige -16
720 UKFe Prestige -08
650 KFU Prestige -01

Mer
4 år 3 månader sedan #43081 av Nicke Wikman
Vi upplever inte att vår 3020HE är tyst i sig. Vårt problem är cirkulationspumpen som låter - MYCKET!

Vi har peovat att lossa den från sin infästning i pannan (vibrationer från pumpen i pannan/garderoben).

Kanske ngt tystare nu, men ijte mycket. Vi har ju inget att jämföra med och vet inte om pumpen kanske är dålig?

• Ulf Gyllander
Mer
4 år 3 månader sedan #43083 av Ulf Gyllander
Hej

Är en 3020 i en sprillans 610 UL Premium. Hoppas det kan lösas av ÅF snart. Pumpen väsnas inte alls utan det är när pannan slår av och på som väsnas. Ett relä ligger och slår hela tiden när den har uppnått rätt temp i vagnen. Blir snart tokig på det. Hoppas ÅF kan fixa det snart vagnen är en månad gammal. Har lite annat som ska fixas också har upptäckt att monteringskvaliten inte förbättrats sedan jag köpte min 08. Har hittills en lista som delvis åtgärdats och efter helgen blev den längre då en klämd kabel hittades och ett lås till en lucka aldrig varit justerat korrekt.
Allt löser sig nog men frustreande när nytt inte fungerar och det är rena monteringsmissar i de flesta fall. Måste vara jobbigt att vara ÅF och åtgärda skaer efter andra.

/Ulf

Mer
4 år 3 månader sedan #43084 av Nicke Wikman
Jo, monteringen och framförallt QC lämnar fortfarande en del att önska... Vi är inne på vår tredje nya Hobby sen 2009 och det är lika slarvigt fortfarande...

• Ulf Gyllander
Mer
4 år 3 månader sedan #43087 av Ulf Gyllander
Ja men när det är fixat blir det bra hade inget strul med min 08 efter att monteringsmissarna fixats hoppas på samma med denna. Kommer köra den till ÅF efter Kristi himmelfärdshelgen för åtgärder.

Mer
4 år 3 månader sedan #43091 av Mats Sandgren
Dock köper ni den av återförsäljaren då är det ju helt jävla otroligt att dom inte kan gå igenom vagnen innan leverans eller ? Med tanke på vad dom svenska Hobby åf tjänar på vagnarna tycker jag det är skandal :angry:

• Ulf Gyllander
Mer
4 år 3 månader sedan #43092 av Ulf Gyllander
Ja så kan man tycka det är lite frustrerande men som tur är har jag ÅF nära och det kan fixas. Kan inte skylla på dem men hoppas infon går tillbaka till fabrik Det stora är i min mening att inte fabriken förbättrar sig. Alla fel som ÅF får in borde gå tillbaka till fabrik för att kunna jobba med ständiga förbättringar map på montering. Vagnen har ju rätt grejer, rätt planlösning, rätt design osv men de behöver definitivt jobba på monteringen.

Mer
4 år 2 månader sedan #43156 av Johan Emanuelz
Kan verkligen rekommendera alla att montera 220v Cirkulationspump oavsett vad alla säger om att den nya 12V pumpen skall vara precis lika bra/effektiv.
Har som sagt monterat 220v pump i min 720 UKFe-15 med 3020 panna,nu är det verkligen tyst i vagnen.

Väl investerade 20min.

• Ulf Gyllander
Mer
4 år 2 månader sedan #43169 av Ulf Gyllander
Hej

Lite uppdatering. Problemet kvarstår nu dock konstaterat att felet är starkström för nära givarkabel av ÅF. Nu väntar jag på en lösning från Alde som ska vara ett filter som kommer någon gång framöver. Tillsvidare sitter en lös givare i garderoben som ska ge rätt funktion. Lite annat fixat och beställt på garanti bla ett kretskort samt att två måsvingar till sidofönster ska fixas snart. Återkommer med uppdatering när det är fixat

Ulf

• Ulf Gyllander
Mer
3 år 10 månader sedan #43423 av Ulf Gyllander
Hej
Filter monterat och nu fungerar det som det ska.

Mer
1 år 11 månader sedan - 1 år 11 månader sedan #43975 av Cedrix
Fortsätter på denna gamla tråd...

Ni som har oljud i cirkulationspumpen på er ADLE 3020

Har ni fått någon ordning på pumpen, låter den fortfarande lika mycket?
Fick hem min nya vagn i torsdags och hade sett fram emot att få en tyst värmare i stället för Trumas surrande, ben besvikelsen blev stor, låter som ett ilsket bi som bor i garderoben när cirkulationspumpen startar. Ska det verkligen vara så?
Last edit: 1 år 11 månader sedan by Cedrix.

Mer
1 år 11 månader sedan #43986 av Torsten F
Biet i garderoben är en en liten 12V-visp som sitter i expansionskärlet. Om denna nöd-pump är den enda du har så föreslår och att du kompletterar med en riktig 230V-pump som är tyst och låter 12V-pumpen jobba när du inte har elanslutning. Jag skulle aldrig våga vintercampa med endast vispen i expansionskärlet. Den är inte tillräckligt tillförlitlig. Länge sedan fick jag rådet att några gånger om året lägga en droppe olja på axeln på pumpens ovansida, så skulle den hålla längre.
De svenska vagnarna har som standard båda pumparna så jag tog för givet att Aldevärme inkluderade även 230V-pumpen. När jag för fem år sedan köpte min första importvagn fick jag lära mig att 230V-pump inte alltid är standard. Att komplettera vagnen gick på ca 3000 kr.

Mer
1 vecka 4 dagar sedan #44182 av Cedrix
Vilken cirkulationspump ska man köpa och var?
Hur kopplar man in denna? (Både elektriskt och med vattenslangar?)

Sidan laddades på: 0.344 sekunder