Topic-icon Överfyllnadsrör vattentank

• sm6hoc
  • sm6hoc Profilbild Författare till inlägg
Mer
3 år 10 månader sedan #43643 av sm6hoc
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Någon som har tips om hur man drar fast muttern i botten (där röret skruvas i). Skruvar man fast röret vill gärna muttern skruva upp sig.

Lars

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
3 år 10 månader sedan #43646 av Nicke Wikman
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Dra åt muttern HÅRT. Tyvärr är den (åtminstone på vår 720 KFU -15) försänkt i botten på tanken, så bäst funkar nog en hylsnyckel av större modell.

Vi lyckades få det tätt med en ny rörsats från Hobby och kunde dra åt tillräckligt med en polygrip. Men det kräver att nån håller emot det fasta röret underifrån.

Mer
3 år 10 månader sedan #43664 av Morgan Jansson
Om du ändå är där och skruvar, så passa på att såga av det gängade röret lite, så slipper du ständigt ha kvar några liter vatten när du gängar bort överfyllnadsröret och släpper ur vattnet ur tanken. Gjorde så själv när jag höll på med detta, då jag såg att det var onödigt långt rör. Bättre att kunna släppa ut det mesta av vattnet och slippa ha några liter kvar som blir allt annat än trevligt efter några veckor i sommarvärmen :( :)

Hobby 560 CFe -12
VW Passat 2,0 TDI 170hk+ 4-Motion DSG

• sm6hoc
  • sm6hoc Profilbild Författare till inlägg
Mer
3 år 10 månader sedan #43665 av sm6hoc
Tack båda för tipsen.

Lars

Mer
2 år 2 månader sedan #44007 av Gunnar Carlson
För att undvika att behöva ta bort röret överhuvudtaget när jag ska tömma vattentanken gör jag såhär. 1) pumpar ut så mkt som möjligt genom att använda kökskranen/tvättrumskranen. Kvar blir typ några liter vatten. 2) använder en hävert (slangbit för att suga upp från botten av vattentanken, handpump typ boll som man kramar med handen, slangbit för att tömma ut genom överfyllnadsröret). 3) torkar ur den sista decilitern med en wettexduk. Fungerar bra för mig. Innan jag började med detta hade jag problem med att få det tätt när jag skruvade tillbaka överfyllnadsröret efter att ha tömt tanken. :)

Mer
2 månader 1 vecka sedan #44211 av Lars Holmsten
Hej! Kort fråga,,,, var köpte du rörsatsen överfyllnadsskydd/tömning av färskvattentank? Prislapp?
Tack på förhand
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Sidan laddades på: 0.273 sekunder