Topic-icon Varför har jag högre tjänstevikt på importerad vagn (650 KMFE)?

• Pontus Edman
  • Pontus Edman Profilbild Författare till inlägg
Mer
3 veckor 4 dagar sedan #44240 av Pontus Edman
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej,

Vi köpte förra året en 650 KMFE från 2017 (importerad från Tyskland samma år). I samband med köpet bytte vi även bil samt att jag tog BE-kort. Vi bytte till en Ford Galaxy som får dra 2 ton varvid jag trodde att vi hade god marginal då Hobby uppger i katalogen att tjänstevikten är 1 670 kg.

Men när jag sedan kollar på reg.beviset är tjänstevikten 1 920 kg varvid jag bara har 80 kg kvar att lasta.

Varför skiljer det så mycket, är det för att man i Tyskland väger in alla fabriksmonterad utrustning såsom markis, AC, ugn mm?

Jag vill gärna undvika böter och har därför tagit bort markis och cykelställ samt att jag tänkt köra med tom vattentank. Då borde jag få runt 100 kg till att ha för packning.

Tänker jag rätt och finns det något annat sätt att ta reda på vad det är som ingår i 1920 kg?

Har också tänkt att åka och väga bilen men inte hittat något ställe ännu, bor strax utanför Göteborg.

Tack på förhand!

//Pontus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
3 veckor 4 dagar sedan #44242 av JOCKE.F
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Du kan inte gå efter katalogen.Där är det den lägsta vikten som står,sen tillkommer all utrustning, vår 650 kmfe 2016 väger tom ca 1850 kg.

HOBBY 650 KMFE-16 SOM DRAS AV EN FORD MONDEO 2,0 TDCI AUT-16

Mer
3 veckor 13 timmar sedan #44245 av MGS
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Som Jocke.F skrev så kan ju katalogvikten inte ta hänsyn till extrautrustning, medan tjänstevikten numera ska inkludera all fabriksmonterad extrautrustning. Är det importerad är den troligen vägd och då bör tjänstevikten stämma.
I Tyskland är batteri inte standard, har du Alde, cykelställ, ugn så är bara det ca 25+25+10+15=75 kg. Har du dessutom t.ex AC och/eller mover så springer det iväg.

Hobby har en jättebra "konfigurator" på sin hemsida där man kan konfigurera upp en tänkt vagn och se var den landar både i pris och i vikt.

This image is hidden for guests.
Please log in or register to see it.

Hobby 780 WFU -10, tidigare dragen av VW T5 Multivan -11 men numera BMW X3 -13

Sidan laddades på: 0.148 sekunder